Opettajille suunnatun oppimistehtävän ja opiskelijoiden haastattelujen analyysin pohjalta todettiin, että tarvitaan laitekantaa, joka olisi otettavissa helposti käyttöön koulupäivän aikana, kun tarve iskee. Laitteen tulisi käynnistyä helposti, olla liikuteltava, sisältää kunnollinen näppäimistö ja omata riittävä akun kesto. Moiset ominaisuudet näyttäisivät nykyään kulkevan parhaiten (ja edullisimmin) paketissa, jonka päällä lukee Chromebook.
Niin mikä kromikirja?
Kyseessä on Googlen Samsungilla tetttämä laite, joka näyttää peristeiseltä kannttevalta, mutta toimii pikemmin kuten tabletti. Masiinassa on käyttöjärjestelmän sijasta vain selain, joten se on käytettävissä parissa sekunnissa ja koko komistus on tarkoitettu lähinnä Googlen omien pilvipalvelujen käyttöön. Toki sillä hoituu kaikki muutkin toiminnot, jotka voi selaimen kautta hoitaa, kuten e-oppikirjojen käyttö. Yhdysrakenteinen, kohtuullisen kokoinen näppis tekee tekstin tuottamisen merkittävästi tabletteja miellyttävämmäksi...siis ainakin teoriassa.
Miten sitten käytäntö?
Sen me näemme piakkoin. Laitteet on tilattu kaupungin kilpailuttamalta toimittajalta ja niitä lupailtiin jopa jo täksi päiväksi. Saapunevat tuossa loman mittaan, jolloin kiikutan niitä sitten projektiryhmän jäsenille ja muutamille valituille opiskelijoille testattavaksi. Jos lupaukset lunastuvat toivotulla tavalla, niin laitetaan samaa tavaraa tilaukseen ainakin luokallisen verran. Sitten ei muuta kuin kovaa käyttöä.
perjantai 11. lokakuuta 2013
torstai 19. syyskuuta 2013
Oppimistehtävä
E-tiedon lähteillä-hankkeen suunnitteluryhmä päätti luodata opettajien taitoja ja tarpeita oppimistehtävällä. Kukin saa pohdittavakseen pilvessä olevan tehtävän. Niinpä minäkin tartuin haasteeseen ja etenin annettujen ohjeiden mukaan. Lopuksi tehtävä piti vielä jakaa. Katsotaanpa miten muut kommentoivat mietelmiäni. Tehtävä oli hyödyllinen ja samalla ihan haasteellinenkin. Ihan helpolla ei päässyt. Aikaa tarvitsee itse kukin sen mukaan kuinka pitkällisesti pohtii annettuja kysymyksiä. Eri aineryhmillä on erilaisia tarpeita ja kokemuksia TVT:n opetuskäytöstä.Tulee olemaan mielenkiintoista päästä kuulemaan muiden opettajien mielipiteitä esimerkiksi laitevalinnoista.
keskiviikko 18. syyskuuta 2013
Sähköisiä kirjoja ja -opetusmenetelmiä esiteltiin
Kauhajoella järjestettiin EU-hanke Engagen ICT-konferenssi ke 11.9. Konferenssin yhteydessä lukiolla esiteltiin kansainväliselle vierailijaryhmälle e-Opin sähköisiä muokattavia oppikirjoja sekä tietokoneavusteista opetusta lukiolaisryhmille. Kansainväliset vieraat olivat erittäin kiinnostuneita, esittivät paljon kysymyksiä ja erään saksalaisen ICT-alan yrityksen edustaja ehdotti yhteistyötä sähköisiin oppikirjoihin liittyen.
Lukion bi/ge lehtori esitteli sähköisiä opeusmenetelmiä (mm. geomedia) ja kokemuksia sähköisten oppikirjojen käytöstä Biologian ja maantieteen opettajien liiton seminaarissa Helsingissä su 15.9.
Lukion bi/ge lehtori esitteli sähköisiä opeusmenetelmiä (mm. geomedia) ja kokemuksia sähköisten oppikirjojen käytöstä Biologian ja maantieteen opettajien liiton seminaarissa Helsingissä su 15.9.
e-Oppikirjoja käytetty 2 ryhmällä
Nyt on 1. jakso takana ja on kertynyt kokemuksia sähköisen oppikirjojen käytöstä. Biologian 2. kurssin kahdella ryhmällä jätettiin paperiset kirjat kokonaan pois ja opiskeltiin kokonaan e-Opin sähköisen oppikirjan Symbioosi2:n avulla. Kokemukset olivat positiivisia, mutta myös hankaluutta kokeeseen lukiessa verrattuna paperikirjaan koettiin.
tiistai 17. syyskuuta 2013
Hanke on nyt potkaistu kunnolla käyntiin, kustannuspaikat on perustettu, suunnittelukokouksia on pidetty ja ensimmäiset opetuskokeilut ovat pääsemässä päätökseensä näin jakson vaihtuessa. Kokonaisia kursseja on siis jo pidetty e-oppikirjojen avulla ja olemme asiasta taas hieman viisaampia.
Harmaita hiuksia meille pyrkii aiheuttamaan hankkeen niistetty budjetti. Kun koko ikäluokan varustamiseen ei kerran ole varaa, niin miten varustaminen kohdennetaan? Miten jako tehdään mahdollisimman tasapuolisesti? Toivomme laitteiden leasing-vuokrauksesta apua tilanteeseen. Asia nytkähtänee taas eteenpäin ylihuomisen palaverin jälkeen. Myös matkakuluissa kävi juustohöylä raskaasti. Jäljellä on tarpeeksi matkakulujen korvaamiseen esim. Seinäjoelle omalla autolla ja siitä junalla Helsinkiin koulutukseen peräti kolmelle hengelle. Koko henkilöstö kattava kouluttaminen on siten vähintäänkin haasteellista.
No, haasteet on tehty voitettaviksi ja voitetaankin hyvällä mielikuvituksella ja sinnikkäällä yrittämisellä...onhan meillä hyvä tiimi töissä.
Harmaita hiuksia meille pyrkii aiheuttamaan hankkeen niistetty budjetti. Kun koko ikäluokan varustamiseen ei kerran ole varaa, niin miten varustaminen kohdennetaan? Miten jako tehdään mahdollisimman tasapuolisesti? Toivomme laitteiden leasing-vuokrauksesta apua tilanteeseen. Asia nytkähtänee taas eteenpäin ylihuomisen palaverin jälkeen. Myös matkakuluissa kävi juustohöylä raskaasti. Jäljellä on tarpeeksi matkakulujen korvaamiseen esim. Seinäjoelle omalla autolla ja siitä junalla Helsinkiin koulutukseen peräti kolmelle hengelle. Koko henkilöstö kattava kouluttaminen on siten vähintäänkin haasteellista.
No, haasteet on tehty voitettaviksi ja voitetaankin hyvällä mielikuvituksella ja sinnikkäällä yrittämisellä...onhan meillä hyvä tiimi töissä.
sunnuntai 11. elokuuta 2013
e-Opin sähköiset kirjat otettu käyttöön
Koulun alettua to 8.8. otimme bi2-kurssilla käyttöön heti alkajaisiksi upouudet e-Opin Symbioosi2-e-kirjat. Nyt niiden testaus tositoimissa on juuri alkamassa.
perjantai 2. elokuuta 2013
Sorvin ääreen
Kesällä saimme hyviä uutisia Opetushallitukselta, nimittäin hankehakemuksemme hyväksyttiin. Tulevan syyslukukauden alkaessa pääsemme miettimään, suunnittelemaan ja työstämään hanketta eteenpäin. Kesän aikana ajatukset ovat olleet kaukana TVT-hankkeista ja laitteista, joten pientä virittäytymistä aiheeseen tarvitaan. Luvassa on haasteita sekä opiskelijoille että opettajille. Ensi viikolla koulu taas alkaa ja pääsemme aloittamaan!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)