tiistai 25. maaliskuuta 2014

Opet koulun penkillä

Tiistai-iltapäivän iloksi järjestettiin lukiolla oma VESO. Aiheeksi valikoitui hankkeen myötä TVT-asiat ja erityisesti Chromebookien kokeileminen.
Tuumasta toimeen. Opettajat hakivat kaapista koneen itselleen ja Opinlakeuden Virtuaalivalmentajan avulla tutustuimme Moodle 2-versioon sekä hieman Adobe Connectiin. Moodle oli entuudestaan tuttu, joten ahkerasti vertailimme uuden ja vanhan eroja. Uusi versio näyttää kivalta, toivottavasti pääsemme pian tekemään kursseja sinne.
Entä Chromebookit sitten? Helppoja käyttää, nopeita - ja verkkokin kesti. Joitakin toimintoja joutui hieman etsimään kun on tottunut PC-maailmaan. Kaikesta kuitenkin selvittiin. Kiitokset Matille koulutuspäivästä! Asiaa jäi vielä vaikka kuinka moneksi vesoksi.


perjantai 21. maaliskuuta 2014

Chromebookit testissä: HI3.

Pilapiirrosten ahkera analysointi menossa. Kuka tunnistaa Stalinin?
Chromebookit ovat olleet saapumisestaan lähtien kokeilussa eri kurssien oppitunneilla. Esimerkiksi Yh1. kurssilla tutustuimme virtuaalikuntaan ja opiskelijat saivat koittaa onneaan kunnanjohtajina Lykkylää pelatan. Historian 3. kurssilla koneet olivat testissä II MS:aan liittyvien pilapiirrosten tulkintatehtävässä. Molemmilla kerroilla koneiden käyttöönotto, kirjautumiset sun muut sujuivat opiskelijoilta varsin sutjakasti. Pullonkaulaksi muodostui kuitenkin varsin nopeasti koulun langatton nettiyhteys. Tämä ongelma lienee helposti korjattu tukiasemia lisäämällä, mikä ei tietenkään ko. hetkellä lämmittänyt mieltä. Kokeilutilanteessa ongelma ratkaistiin melko nopeasti opiskelijoiden omien nettiyhteyksien avustuksella. Tämä ei tietenkään ole mikään kestävä ratkaisu. Pieni pelastus kuitenkin ja toisaalta jälleen kerran hyvä osoitus siitä, miten joustavasti opiskelijat ratkovat tällaisia pikku kupruja opettajan samaan aikaan vielä manatessa hiljaa mielessään jäisiä käpyjä. Kokeilemalla ja vähän kompastelemalla tässä siis aloitellaan.




maanantai 10. maaliskuuta 2014

No nynne tuli

Chromebookien kokonaisvahvuus on nyt viimeinkin onnistuneesti nostettu lukemaan 40 kpl. Tilaushan tehtiin jo viime vuoden puolella, mutta ilmeisesti muutkin ovat havainneet laitteen oivat ominaisuudet. Toimitushankaluuksia mahtuikin sitten matkaan useampaa sorttia. 10 kpl lisälaitteista saatiin käpälään helmikuun alussa, mutta samalla lähetetyt 20 laitetta olivat väärää mallia. Korvaavia odoteltiin likimain kuukausi, mutta nyt meillä siis on millä naputella. Ja latauskaapitkin vielä.

Laitteiden ylläpitoa varten saatiin toimivat puitteet tilaamalla peltiset säilytyskaapit, joissa on kullekin laitteelle oma paikkansa ja oma latauspistokkeensa. Kaapit lisättiin koulumme Wilmaan yhdeksi luokkahuoneeksi, jota opettajat voivat varata käyttöönsä. Näemme siis helposti Wilmasta, onko laitteita käytettävissä vai ei, ja voimme tietenkin tehdä ne varaukset, jos tiedämme tarpeemme ennakkoon. Varausjärjestelmän lisätietoihin voi lisäksi kirjoitella, jos laitteista vain osa on käytössä. Luoman Heikki laati järjestelmän käytöstä opettajielle seikkaperäiset ohjeet ja ihan opetusvideonkin varausten teosta. Heikille siitä kiitos. Koiviston Ollille puolestaan kiitos kaappien sähkökytkentöjen viilaamisesta kohdalleen ja lukkojen muokkaamisesta koulun yleisavaimella toimiviksi.

Laitteiden ja kalusteiden hankkimisen lisäksi on niitä toki käytettykin. Erityisesti Google Driven lomaketoiminnolla toteutettavaa monivalintakoetta on kokeilu useilla eri kursseilla. Itse havaitsin sen hyvin käyttökelpoiseksi abiturienttien suullisten tenttien yhteydessä. Asiasta valmistunee jonkinlainen kokeiluraportti hankkeen dokumentteihin liitettäväksi.

tiistai 10. joulukuuta 2013

Digabilla kylässä

Haastavassa kelissä lähdimme Vaasaan kuulemaan sähköisten ylioppilaskirjoitusten järjestämisestä. Edellisen päivän pakkaset olivat muisto vain lumen ja veden tippuessa taivaalta. Tiet olivat jään tai lumen peitossa.

Digabi kylässä-kiertue oli tullut kaksikielisenä Vaasaan, joten aikamoista kielikylpyä saatiin kun pedagogiikkaa ja IT-asioita heiteltiin molemmilla kotimaisilla! Mikäs siinä, mutta posti oli tehnyt tepposet ja itse demolaitteet olivat jääneet saapumatta, joten sovellettiin. Voitiin todeta sekin, että jos jokin asia ei toimi, itse koetilanne hoituu kyllä koska suunnitelma B on aina olemassa.

Mitä sitten tarttui haaviin? Ensi keväänä saadaan demota jotain ja pikku hiljaa testataan isommalla kokoonpanolla verkkojen kestävyyttä. Tablettitietokoneella ei kirjoituksia vielä voi hoitaa, mutta kannettavalla voi. Siinä pulma niille opiskelijoille, jotka pitävät tableteista. E-oppikirjaa kun  on mukavampi lukea tabletilta.

Digabin sivuilta löytyy kaikenlaista aiheesta ja tässä linkki tämänpäiväiseen esitykseen: http://digabi.fi/lib/exe/fetch.php?media=file:projekti:materiaalit:digabi_kylaessae_vaasa_10.12.2013.pdf

Sitten kääritään hihat ja ruvetaan hommiin! Sähköä lukioon ja piuhat kiinni. Nyt mennään!

Hankevetäjä humputtaa



Hankevetäjä istahti juuri junaan YTL:n FyKe seminaarista, jossa pohdittiin fysiikan ja kemian kirjoitusten muuttamista sähköiseen muotoon. Seminaarissa olin MAOL ry:n toisena edustajana toisen ollessa fyysikko, joten pienellä porukalla mentiin. Suurin osa seminaarin sisältöä on toistaiseksi salassa pidettävää, joten asioista ei voi vielä juuri huudella. Hyvässä vauhdissa kuitenkin ollaan ja mainittujen aineiden sekä biologian kokeiden rakennetta muodostetaan yhteistyössä. Tämä helpottaa kokelaiden taakkaa, kun järjestelyt ovat samankaltaisia näissä aineissa, joista hyvin moni valitsee useamman. Rehtori Virpi ja teknisenä ihmisenä Heikki ovat puolestaan juuri lähdössä Vaasaan Digabin koulutukseen, johon aamun tilaisuuden esittelijäkin Helsingistä riensi. Heillä on kohta enemmän tietoa järjestelyjen teknisestä toteutuksesta.

Hankevetäjä on toki tehnyt muutakin, kuin istuskellut Sörkassa (YTL:n toimistolla, ei siis vankilassa). Opettajien kokeilukäyttöön tulevat tablet-laitteet on tilattu ja osa tullutkin. Omenaosasto saapuu Jouluksi, joten lomien aika on lehtoreilla kiivasta kokeilu- ja totutteluvaihetta. Alkuvuodesta startataan sitten uusin kujein. Myös Chromebook–laitteita on tilattu lisäpamaus, joka toivottavasti saapuu jo koeviikolle, jotta niitä saataisiin testattua koko opiskelijaryhmän käytössä mahdollisimman pian.

torstai 7. marraskuuta 2013

LUMA-koulutuspäivät 2013

Ensimmäinen koulutuspäivä antoi monta mielenkiintoista ajatelun aihetta: selvästi nyt tarvitaan uusia tapoja opiskella. Erityinen paino on pedagogiikalla:mitä virkaa on uusilla hienoilla koneilla, jos niillä näytetään samat vanhat kalvot?Täällä tänään esille tulleita mielenkiintoisia mahdollisuuksia ovat MOOC:t ohjelmoinnin opetuksessa sekä pelaamisesta kiinnostuneille smartFeet. Itse tykästyin kovasti pelialustaan, sen avulla voisi suunnitella hienoja integraatiokokonaisuksia eri oppiaineiden välille. Uusi yhteistyöfoorumi Scientix on myös tutkimisen arvoinen.
Alueellinen tasa-arvo mietityttää edelleenkin: kaupunkialueiden nuorilla on valtavan paljon paremmat mahdollisuudet Luma-aineiden opiskeluun kuin maalla asuvien nuorten. Olisipa upeaa, jos meillä Kauhajoellakin voitaisiin pitää 3-10 vuotiaille tiede-ja teknologia kasvatusta kerhomuodossa. Näen sieluni silmin pienet, innokkaat säihkysilmäiset fyysikon ja kemistin alut pajatouhussa. Olemme sitä toki pienimuotoisesti kokeillet aiemmin, mutta mutta...oikeudenmukaista olisi, että kaiki halukkaat voisivat tuosta ihanuudesta nauttia!
MN

perjantai 1. marraskuuta 2013

Langatonta kokeilua!

Lukion langatonta verkkoa on nyt uudistettu. Tekninen tuki voi paremmin kuvailla miten, mutta nyt voidaan alkaa täysipainoisemmin testata isomman käyttäjäjoukon yhtäaikaista toimintaa langattomasti. Tähän asti verkon kuormitus on ollut yksi kompastuskivistä, kun verkko ei ole kestänyt rasitusta. Kokeillaan siis ja katsotaan miten verkko kestää. Antakaa palautetta opettajille ja opettajat minulle!