perjantai 23. toukokuuta 2014

iPadia testaamassa

Olen koulumme tvt-hankkeen myötä saanut tammikuussa käyttööni uuden täyskokoisen iPad air-tabletin. Koska olen suurelta osin kirjoittanut ja kuvittanut sähköisen oppikirjan, e-Opin Tellus1:n ja tällä hetkellä työstän muiden tekijöiden kanssa sarjan seuraavaa osaa Tellus2:ta, olen myös ottanut sähköiset oppikirjat laajalti käyttöön opetuksessani Kauhajoen lukiossa.

iPad on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi tavaksi lukea sähköistä oppikirjaa, koska sen näyttö on hyvälaatuinen, lähes paperilta lukemista vastaava ja sille on olemassa hyvin toimiva ja monipuolinen sähköisen kirjan julkaisualusta iBooks. Koska iPad on kevyt, mutta riittävän isonäyttöinen, sitä voi käyttää peruslukemiseen ja selailuun hyvin vastaavsti kuin perinteistä kirjaa. Isona plussana perinteiseen kirjaan nähden iPadin iBooks kirjassa toimivat moitteettomasti kosketusnäyttöön perustuvat monivalinta-, yhdistämis-, piirtämis- ja pienet kirjoittamistehtävät. Edelleen ekstrana perinteisiin kirjoihin nähden sähkökirjasta voi tehdä tehokkaasti tekstisisältöön kohdistuvia hakuja. Liikkuva kuva eli maantieteelisistä ilmöistä paikan päällä kuvatut videot ja ilmöitä kuvaavat animaatiot ovat myös sähköisen kirjan ehdotonta plussaa, jotka toimivat moitteettomasti iPadilla. Liikuvan kuvan lisäksi iPadin hyviin puoliin kuuluu myös erittäin hyvälaatuinen näyttö, jolla sähköisen kirjan tavallista kirjaa paljon laajempi kuvitus pääsee täysiin oikeuksiinsa.

Huonona puolena iPadin käytössä sähköisen kirjan avulla opiskelussa voi mainita kosketusnäyttöön perustuvasn näppäimistön kömpelyyden. Kovin pitkiä tekstejä sillä ei ole kätevää tuottaa ilman lisänäppäimistöä. Toinen ongelma iPadissa lukioryhmien kanssa on se, että laite on melko kallis hankkia ja sille tuotettu sisältö ei sellaisenaan toimi ollenkaan muiden valmistajien edullisemmissa laitteissa. Tästä syystä rymissäni vain joillakin opiskelijoilla on ollut käytössää iPad-versio kirjasta, jolloin sen täysipainoinen hyödyntäminen ryhmän kanssa on ollut mahdotonta.

Olen testannut iPadin käyttöä myös kannettavan tietokoneen korvikkeena esimerkiksi ainejärjestömme BMOL:n hallituksen kokouksessa. Kokemukseni mukaan laitteella on kätevää lukea sähköposteja ja kalenteria sekä kirjoittaa lyhyitä viestejä, mutta esim. sähköpostin sisällön kopioiminen tekstinkäsittelyyn muokattavaksi ja postittaminen edelleen osoittautui turhan hankalaksi. Googlen Driven Docs-sovelluksen saa kyllä iPadille, mutta tekstin muokkaaminen sillä ei toimikaan läheskään yhtä hyvin kuin varsinaisella tietokoneella. Tietenkin tiedon hakuun ja lähes kaikkien verkkosivujen lukemiseen iPad soveltuu erittäin hyvin.

iPadiin, kuten muihinkin mobiililaitteisiin, on saatavilla valtava määrä opetukseenkin soveltuvia pikkusovelluksia. Niistä olen ehtinyt testaamaan esimerkiksi laskimen korviketta, johon voi kirjoittaa sormella kosketusnäytölle laskutoimituksen kuten paperille ja kone antaa suoraan tuloksen.

Eräs käyttö, johon iPad kuten muutkin tabletit erinomaisesti sopivat, on kokeita korjatessa opiskelijoiden esittämän tiedon oikeellisuuden tarkistaminen netin avulla. Tabletti on paljon kätevämpi koepinon kanssa toimiessa kuin isompi tietokone. Myös esim. yo-kokeiden malliratkaisuja olen katsellut kokeita korjatessa tabletin näytöltä paperille printtaamisen sijaan.

Akun kesto on tässä uudessakin mallissa osoittautunut erittäin hyväksi, mikä on tärkeä ominaisuus mukana kulkevassa laitteessa. Myös äänettömyys on hyvä ominaisuus työhön keskittyessä.

Yllättävänä piirteenä iPadin käytössä olen huomannut, että sen koko on myös rajoittanut sen käyttöä pieniin tiedonhakutarpeisiin. Jos pitää valita yhdessä kädessä pidettävän kännykän ja kaksi kättä vaativan iPadin välillä, iPad jää helposti ottamatta esille, kun taskusta vedettävällä kännykällä saman asian saa hoidettua nopeammin. Jopa esimerkiksi e-Opin kirjonen Peda.net -versioita voi  lukea kännykänkin kokoiselta näytöltä.

Simo Tolvanen
bi/ge lehtori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti